A híres Harissa
2015. február 11. írta: Marcsee

A híres Harissa

Mielőtt férjemmel összejöttem, soha de soha nem hallottam erről a szószról vagy krémről, vagy inkább ételízesítőről. Tunéziában minden de minden ételbe ezt teszik, főzés közben, főzés után, szendvicsbe, palacsintába. Olyasmiről van szó, mint a mi Erőspistánk, csak ez kellemesen van fűszerezve. Mondjuk az erejétől nem érzik, de nem olyan ehetetlenül sós, mint a Pista.

harissa.jpg

Lehet kapni készen is dobozban vagy tubusban, de Tunéziában a házi dívik, amit nem ám mindenki maga csinál otthon, hanem vannak asszonyok, akik tudják a tuti receptet a dédnagyanjuktól, és azok csinálják a környéknek. Na én ezt nem tudtam, merthogy drágám is mindig úgy reklámozta, hogy amit az anyja csinál az a legjobb. Hozat is állandóan bárkivel, aki megy haza. Ez a házi abban különbözik a dobozostól, hogy sokkal darabosabb, nem olyan egynemű krém. 

harissa2.JPG

Legutóbb, amikor a sógornőm volt látogatóban, és természetesen hozott egy nagy tégellyel, füstölt paprikából készültet küldött vele az anyósom. Hát az én emberem a füstölt dolgokat kb úgy kerüli, mint a disznóhúst. Neki a kettő ugyan az. Szóval néha-néha ráfanyalodik, de inkább csípős nélkül eszik, mint füstölttel :) Ráadásul nyár óta a dobozos fajtát nem lehet itthon kapni, csak a fél kilós kiszerelést, ami rengeteg, és nem is áll el kibontás után olyan sokáig, mint ami idő alatt elfogyna. Így elhatároztam, hogy akkor csinálok én. Gondoltam receptet elkérem anyóstól, hozzávalókat itthon is vannak és uccu neki, harissaistennő leszek.

Akkor szembesültem a valósággal, miszerint a házi harissa az a szomszédnéni által készített, nem pedig az sk otthon kotyvasztott. Leesett, hogy ezért nem küld nekem receptet a sógornőm, és ezért mosolyogtak össze anyóssal, amikor skypon lelkesen meséltem nekik, hogy szereztem olajos paprikaőrleményt, már csak a recept kell.

Nem vagyok feladós típus, ezért rácuppantam a netre. Pár hónapig minden próbálkozásom alkalmával csak a paradicsomos-chillipelyhes változatot dobta ki a google. Semmi autentikus. Aztán teljesen más kapcsán,merő véletlenségből ma reggel szembejött az eredeti házi recept. Minden eldobva azon nyomban neki is láttam, és mit mondjak, jobb lett, mint anyósék szomszédjáé :) Férjem szerint is ;)

 

Hozzávalók:

11 dkg szárított csípős paprika, ha lehet darálva (nem por, pehely) - én olajos darált paprikát vettem a Trójában

4 nagy duci gerezd fokhagyma

1 tk római kömény

1 tk sima kömény

1 tk egész koriander

1 tk só

2 evőkanál extraszűz olivaolja + a felöntéshez egy kevés

 

Akár egész, akár darált szárított paprikából készítjük, első lépésként forraljunk fel kb fél liter vizet, Tegyük a paprikát egy tűzálló tálba és öntsük fel a forrásban lévő vízzel, hogy jól ellepje. Fél órát hagyjuk ázni. Közben pucoljuk meg a fokhagymát, pépesítsük a sóval egy mozsárban, vagy egy kés lapjának segítségével a vágódeszkán. Ha egész paprikával dolgozunk, akkor ezt a lépést kihagyhatjuk, majd a robotgéppel a paprikával együtt ledaráljuk a fokhagymát. A fűszereket pirítsuk meg közepes lángon egy száraz serpenyőben, majd mozsárban zúzzuk porrá, vagy daráljuk meg. A fél óra leteltével szűrjük le a paprikát. Ha egész paprikánk van, akkor magozzuk ki és a fokhagymával, a sóval és az őrölt fűszerekkel daráljuk meg, közben az olajat csorgassuk hozzá. Ha darált paprikánk van, akkor a lecsepegtetés után csak keverjük hozzá a tálban egy kanállal a sóval pépesített fokhagymát, a fűszereket és az olajat. Tegyük át a kész szószt egy jól záródó dobozba vagy üvegbe, öntsünk a tetejére annyi olivaolajat, hogy ellepje és zárjuk le. 

Hűtőben tárolva hónapokig eláll.

A bejegyzés trackback címe:

https://rostonkecske.blog.hu/api/trackback/id/tr327160007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása